Mahkeme Kararları » Borçlar Hukuku »
Pazartesi, 29 Nis 2024

Trafikte kayıtlı araçların satışlarının 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununda belirlendiği gibi resmi şekilde yapılması gerektiğinden ve bu şekil şartına uyulmadan yapılan sözleşmeler geçersiz olduğundan harici satışlar hukuki sonuç sonuç doğurmaz.

T.C

3.HUKUK DAİRESİ

E.2012/12012 K.2012/16568

T.02.07.2012

DAVACI VEKİLİ DAVA DİLEKÇESİNDE; müvekkilinin 23.04.1997 tarihinde harici satış protokolü ile aracını dava dışı 3. kişiye sattığını, alıcının da aracı Saray­köy belediyesine hibe ettiğini, aracı 1997 yılından bu yana 62 sayılı encümen kararı ile fiilen davalı belediyenin kullandığını ve belediyenin 5747 Sayılı Yasa ile davalı Pursaklar belediyesine katıldığını belirterek; kayıt maliki olarak da­vacı müvekkilinin ödemek zorunda kaldığı toplam 14.000.00 TL. motorlu ta­şıtlar vergisinin davalıdan tahsili ile aracın mülkiyetinin davalı Belediye adına tescilini talep etmiştir.

Mahkemece, toplanan delillerden tarafların tescil işlemini yaptırmamakta yarı yarıya kusurlu bulundukları sonucuna varıldığı gerekçesiyle alacak dava­sının kısmen kabulüne, 7.000.00 TL'nin davalıdan tahsiline, atiye bırakılan tescil talebi konusunda karar verilmesine yer olmadığına karar verilmiş, hü­küm taraf vekillerince temyiz edilmiştir.

Dava; aracını harici sözleşme ile dava dışı 3. kişiye satan davacının, aracı 3.kişiden hibe yoluyla alarak zilyet olan davalıdan; kayıt maliki sıfatıyla ödediği motorlu taşıt vergisinin tahsili ile aracın davalı adına tescili istemine ilişkindir.

Dosyadaki yazılara, kararın dayandığı delillere kanuni gerektirici sebeple­re ve özellikle delillerin takdirinde bir isabetsizlik görülmemesine göre, dava­cı vekilinin tüm temyiz itirazları 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu 20/d maddesi hükmü gereğince yerinde olmadığı için reddedilmiştir.

Davalı vekilinin temyiz itirazlarına gelince;

Trafikte kayıtlı araçların satışlarının 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nun 20/d maddesi gereğince resmi şekilde yapılması zorunludur. Bu şekil şartına uyulmadan yapılan sözleşmeler geçersiz olup sonuç doğurmaz.

Somut olayda; davacı aracını resmi şekilde satış şartına uymadan devret­tiği ve halen aracın kayıt maliki olduğu için araç maliki sıfatıyla motorlu taşıt­lar vergisinden sorumludur. Bu bağlamda davalı belediyenin encümen kararı, 2918 Sayılı Yasa'nın 20. maddesinde düzenlenen amir hükmü değiştirmeye yetkili değildir.

2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu gereğince kayıt maliki olan dava­cının motorlu taşıtlar vergisi mükellefi olarak dava konusu parayı ödemek zorunda olduğu, ödediği bu parayı davalıdan talep edemeyeceği gerekçeleri ile davanın reddi gerekirken, Karayolları Trafik Kanunu'nun ve Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu'nun amir hükümleri göz ardı edilerek yazılı ve yanılgılı gerek­çelerle davanın kısmen kabulüne kara verilmiş olması usul ve yasaya aykırı görülmüş, kararın bu nedenle bozulmasına karar verilmiştir.

SONUÇ

Bu itibarla yukarıda açıklanan esaslar göz önünde tutulmaksızın yazılı şe­kilde hüküm tesisi isabetsiz, temyiz itirazları bu nedenlerle yerinde olduğun­dan kabulü ile hükmün HUMK'un 428. maddesi gereğince BOZULMASINA ve peşin alınan temyiz harcının istek halinde temyiz edene iadesine, 02.07.2012 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

Tags: araç satışı | belediye | borçlar hukuku | borçlar kanunu | çağlayan adliyesi avukat | encümen | encümen kararı | harici satış | motorlu taşıtlar vergisi | perpada avukat | resmi şekil şartı | satış sözleşmesi | sigorta avukatı | sözleşmenin geçerlilik şartı | tazminat davaları | tazminat davası | tazminat davası avukatı | trafik kazası davaları | trafik kazası davaları avukatı